fredag 8 april 2016

Himmelstrand

Fyra husvagnar, fyra familjer. En omöjligt blå himmel och ett tillsynes oändligt grönt gräsfält.
Kvällen innan hade husvagnarna stått på Saluddens camping, när människorna som handlingen kretsar kring, nu börjar vakna upp, står husvagnarna någon helt annan stans. Någon gång under natten måste de ha förflyttats. Enligt GPS:erna som ett par av camparna har i sina bilar har de inte alls förflyttat sig. Kartan på den lilla skärmen indikerar att de fortfarande står kvar precis där de stod igår. Men det räcker att höja blicken en aning för att konstatera att detta omöjligt kan stämma.

Åtta vuxna, två barn, en hund och en katt, har tillsammans blivit förflyttade till denna märkliga plats. Fyra familjer som inte känner varandra sedan tidigare och som inte verkar ha någonting alls gemensamt med varandra. Ganska snart står det dessutom klart att de förmodligen inte är helt ensamma på denna ödsliga plats, och att de inte är de första som förflyttats hit.  Var är de? Varför och hur har de kommit hit? Och viktigast av allt, hur ska de ta sig hem igen?

Denna bok var svår att lägga ifrån sig. Det är spännande, karaktärerna är intressanta och språket flyter så lätt att man bara rycks med. Jag vill veta var familjerna har hamnat, jag vill veta varför just de har förflyttats dit, och jag vill veta vad som finns bortanför horisonten. Det finns ett mörker som lurar under ytan, inte bara på den plats där våra campare befinner sig, utan även i deras sinnen. Jag vill inte slå igen boken av rädsla att något ska lura i mörkret runt mig med. Något som vi inte kan se, men som vi ändå känner av ibland i mörkret, och i våra mörkaste stunder.

När jag väl lämnat tillbaka Himmelstrand på biblioteket, lånade jag direkt Ajvide Lindqvists nästa bok, Rörelsen – Den andra platsen, jag måste få veta mer.  


/Caroline

Reservera Himmelstrand på bibliotekets hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar