onsdag 11 maj 2016

Spellwright, en oförutsägbar fantasy!

Länge har jag letat innan jag hittade en fantasybok som klarade av att hålla mig så intresserad att den fick en plats i en annars ganska fullbokad vardag. Det som lockade mest med Spellwright var att huvudpersonen kändes som en seriös version av Terry Pratchetts misslyckade trollkarl Rincewind.
Jag gillar tanken på att även de mäktigaste personerna har en egenhet som gör att dom känns mänskliga, i det här fallet en sorts magisk dyslexi.

Nicodemus Weal är en magikerlärling vid akademin i Starhaven. När han kom till akademin trodde de äldre trollkarlarna att han var den utvalde, på grund av ett väldigt distinkt ärr i nacken kombinerat med hans förmåga att använda de båda högre magiska språken, Magnus och Numinous. Men det finns ett problem. Ju längre Nicodemus rör vid de magiska texterna desto ändras ordningen på runorna och formlerna korrumperas, vilket betyder att han inte kan använda komplicerad magi.
Han kan inte heller röra vid magiska föremål, eftersom han genom beröring ändrar ordföljden även där.

En sak jag gillar är att författaren emellanåt skriver ut meningar som Nicodemus har korrumperat. Det ger en känsla av kontakt med huvudpersonen.

Naturligtvis finns det, som i alla bra fantasyromaner, lite monster, några spöken, magiska föremål och en ärkeskurk. Men förutom dessa grundstenar så känns inte boken förutsägbar, Blake Charlton har lyckats bra med att lägga in oväntade riktningar i historien. Som läsare uppskattar jag att författaren ansträngt sig för att handlingen inte ska vara för uppenbar, mången annan fantasybok har hamnat i refuseringshögen på grund av detta.

Boken finns bara på engelska, något som kan vara bra att veta. Det finns fler böcker om Nicodemus, men Spellwright är den enda vi än så länge har i vår katalog.
Om dessa två småsaker inte avskräcker dig som läsare så kan jag varmt rekommendera boken, det är en mysig fantasyroman och jag ser fram emot att läsa Spellbound när jag får tag på den.


/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar