onsdag 24 juli 2019

The Slow Regard of Silent Things av Patrick Rothfuss


Jag går och längtar efter boken ”The Doors of Stone” som är den avslutande delen i Patrick Rothfuss’ trilogi om Kvothe, så det var bitterljuvt att hitta en annan bok av honom i våra hyllor.
”The Slow Regard of Silent Things” handlar om flickan Auri som bor under Universitetet, den skola som Kvothe går på. De lär känna varandra under en av Kvothes eskapader i staden, men den här boken handlar helt och hållet om den mystiska lilla flickan.

Redan i förordet förstod jag att det här var något annorlunda. Jag har aldrig tidigare läst en bok där författaren ber om ursäkt för sitt verk både i förordet och i eftertexten. Men jag kan förstå varför. Den här boken är inte för alla, även om den är underbart skriven. Det är en novell för alla oss som ser verkligheten på ett annat sätt, vi som kan uppskatta harmonin i ett gem som ligger precis rätt på sin plats i pennfacket. För Auri är en väldigt speciell flicka, någonting som vi lär oss redan i ”Vindens Namn” och ”En Vis Mans Fruktan”, men som i den här novellen får utrymme att fullständigt blomma ut.

Jag vet faktiskt inte om den här boken är bra eller inte, men den fångade mig på ett sätt som är svårt att beskriva. Jag vet däremot att det tog mig lång tid att läsa den, för jag var tvungen att ta pauser och känna lite på vad jag läst innan jag kunde gå vidare.

Auri symboliserar något som jag tror att människor vill uppnå, men samtidigt är vi livrädda för det. Den fullständiga acceptansen av vad som händer och känslan av att bara vilja lägga allting ”rätt” genomsyrar hennes existens totalt. Hon ”vet” att var sak har en plats och ett syfte, och ingen har rätt att förändra eller förstöra det. Det finns något väldigt fridfullt i hur hon ser på sin samexistens med sin omgivning. Men det innebär också att hon ger upp kontrollen över den, och istället låter den forma sig som hon tolkar att den vill bli formad, någonting som är helt främmande för oss.

Jag rekommenderar boken, men med fotnoten att den är väldigt annorlunda.

/Andreas


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar