lördag 31 augusti 2019

Den skrattande hazaren" av Kjell Eriksson


Jag fick mig ett kärt återseende i sommaren när det kom en ny bok om Ann Lindell. Tidigare böcker (en serie om 10 stycken) utkom mellan 1999 och 2009! Jag vet jag uppskattade dem mycket då när jag följde kriminalinspektör Ann Lindell och hennes kollegor vid Uppsalapolisen. Jag minns också att jag gillade att följa hennes privatliv. När Kjell Eriksson nu skrivit en ny bok är det också den första i en ny trilogi om Ann Lindell.

Ann har slutat hos polisen, flyttat ut på landet och arbetar med osttillverkning. En brytning som var nödvändig för henne själv, en chans att få kontroll på sitt drickande. Fortfarande har hon en speciell relation med Edvard (som hon träffade i den allra första boken). Det har inte blivit de två men hon älskar honom och de umgås. Hon har det ganska bra i sitt hus i en by på landet. Dock påverkas den av alla nedskärningar och utflyttning… 

När det börjar ske brott i hennes nya hemby får hon också kontakt igen med sin gamla kollega Sammy Nilsson. För även om hon inte längre är polis så finns nyfikenheten kvar och gubbarna hon brukar prata med uppför sig lite annorlunda sedan gamla skolan som var flyktingboende brändes ner. Dessutom söker en gammal kontakt henne på polishuset. Han vill varna för att någon kan komma att dö. Vad ska hon göra med den informationen? Snart är hon mer indragen i polisarbete än hon önskar...

Ja, jag gillade även denna nya bok om Ann Lindell. Hoppas du också gör henne bekantskap, om du inte redan gjort det!

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar