lördag 18 september 2021

"En plats för oss" av Fatima Farheen Mirza

En plats för oss är en slående titel på denna bok. En muslimsk indisk familj boendes i USA försöker hitta var de hör hemma, själsligt såväl som fysiskt. Familjen består av de två föräldrarna samt barnen Hadia, Huda och Amar. Amar, som är den yngsta, är den som skapar störst friktion i familjen. Han vägrar finna sig i de krav föräldrarna ställer på honom och man får följa hur han alltmer tappar fotfästet och dras till missbruk.

Boken inleds på ett den äldsta dottern Hadias bröllop, men kommer därefter kasta läsaren bakåt i tiden under merparten av boken. Man får följa barnens uppväxt på ett ganska ryckigt sätt. Tidshoppen är inte kronologiska och berättarperspektivet skiftar. Trots det fastade jag för boken. Det blev lite som att lägga ett pussel. Varje nytt ”hopp” bakåt i tiden gav en ny pusselbit och en tydligare bild av hur familjen såg ut.

Kulturkrockarna och hur detta bidrar till de ansträngda familjerelationerna är ständigt närvarande i berättelsen. Det blir tydligt för de tre barnen att det finns andra sätt att leva sina liv än så som de själva gör, och detta leder till konflikter. Störst är den mellan Amar och hans far. Den är också den relationen som jag fann mest intressanta att följa. Man undrar hela tiden; Kommer de hitta ett sätt att nå varandra eller är olikheterna för stora?

/Veronica

1 kommentar:

  1. Alldeles nyligen avslutade jag min läsning av den här boken. Tyckte den var väldigt fin. En vacker skildring av kärleken mellan familjemedlemmar. Men även om konflikter och slitningar som uppstår. Jag tycker inte att det är så mycket kulturkrockar som skildras, snarare ser jag föräldrarnas förhoppningar på sina barn som något allmänmänskligt. Man hoppas att det ska gå bra för dem, och förtvivlas när det inte gör det.
    En mycket bra debutroman!

    SvaraRadera