tisdag 19 juni 2012

En tid för mirakel?

Julia är mitt i steget från barn till vuxen. Det blir tuffare och betydligt ensammare än hon kunde tänka sig. Julias bästa kompis flyttar, hon får inga nya vänner och mamma och pappa verkar vara på väg att skilja sig. Vänskap sätts på prov, Julia upplever den första förälskelsen och annat som hör tonåren till.

Men den stora behållningen av boken är att det sker något ingen trodde var möjligt – insaktningen. Jordens rotation saktar in, dagar och nätter blir allt längre och det går snabbt! Insaktningen påverkar direkt eller indirekt allt levande. Det är fascinerande att läsa om och lite tankeväckande. Att mina hundar var ovanligt slöa när jag läste denna bok och spisen slutade fungera fick mig än mer i "domedagsstämning". Hur skulle det vara att leva in en värld där solen lyser ett par dygn och natten är lika lång? Skulle det gå överhuvudtaget? Ska klockans 24 timmar följas eller solens upp- och nedgång. Vad händer beroende på vilket en människa väljer? Detta och än mer väver Karen Thompson Walker in i sin debut En tid för mirakel.

Jag gillar hur författarinnan hanterar intrigen. Med Julia som iakttagare av de vuxnas och skolkamraternas reaktioner, handlande i förhållande till insaktningen och över själva insaktningen. Det ger ett perspektiv till det hela som tilltalar mig.

Hela boken igenom ställer jag mig frågan: När ska de mirakel titeln öppnar för ske? För visst måste det ske åtminstone ett mirakel! Jag gillade boken riktigt mycket. Den är dessutom av den utmärkta typen som kommer att dröja sig kvar och poppa upp lite då och då att fundera över. Speciellt soliga heta dagar när solen aldrig verkar gå ner…

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar