måndag 10 september 2012

Jellicoe Road



Från första raderna känner man sig hemma. Det vill säga att Melina Marchetta väver sin väv skickligt. Dock ett gott råd: Håll koll på de olika personerna i Jellicoe Road. Två parallella historier berättas. En i nutid och en från ett manus. Lite rörigt i början, men håll ut!
Vi befinner oss utanför Sydney, Australien, i staden Jellicoe, en av de vackraste platserna på jorden. Här finns stundtals väldigt många ungdomar, många bor på internat. Det är de unga militärerna; kadetterna, Jellisarna; skolungdomar från staden. Och så unga flickor som bor på internat. Bland andra Taylor Markham, 17-årig ledare för sitt elevhem. Det är Taylor som berättar.

Lite om handlingen. Taylor bär på en nästan outsäglig sorg, tilltron till vuxenvärlden är snudd på obefintig. Har man blivit övergiven av sin mamma i en 7-eleven butik vid elva års ålder kanske det inte är så konstigt. Men vuxenlivet pockar på. Taylor har stort anseende på sin internatskola, hon är den som bott där längst hon är äldst och hon är smart. Men mycket ledsen.

Marchetta lyckas skapa en stämning jag blir väldigt förtjust i. När jag väl fått koll på relationerna så vill jag inte skiljas från dem eller boken. Störs inte av att man talar om gränskrig, tänk Röda och Vita Rosen i Kalle Blomkvist-böckerna och du förstår att det inte är så allvarligt.

Jellicoe Road balanserar väl i de känslomässiga riskzoner som övergivenhet, kärlekstrassel och längtan skapar. Det blir stundtals väldigt sentimentalt men aldrig för slipprigt. Taylor, Jonah, Chaz och Raffy. Ni har från och med nu en varm plats i mitt läsarhjärta.

/Annika

2 kommentarer:

  1. Visst är den bra! Vad kul att du skrev om den, när jag i somras inte lyckades klämma ur mig nåt inlägg om den :-)
    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Jag hade den hemma men jag blev nyfiken när du talade om den. Kul!

    SvaraRadera