tisdag 7 maj 2013

Har du läst något av Domingo Villar?


Jag har läst de två böcker som finns översatta av författaren Domingo Villar. Han introducerar i sin tur kommissarie Leo Caldas och regionen Galicien i nordvästra Spanien för mig. Det rör sig om två mysdeckare utan en massa action. Istället söker Caldas och hans assistent Estévez ledtrådar, pratar med folk eller vad som behövs för att lösa de mord som sker. Fokus läggs lika mycket på Caldas vanor, hans vardag och relationer som på polisarbete.

Miljön är staden Vigos gator, saltstänkta stränder, leriga vingårdar, slingrande vägar och vackra vyer. Mycket av polisarbetet bedrivs på diverse barer och matställen där spännande lokala rätter serveras tillsammans med mycket vitt vin. Det känns som att jag är på plats. Extra roligt tycker jag det är att Caldas assistens är från en annan del av Spanien och har mycket svårt för Galiciens invånare. De svarar knappt aldrig rakt ut på en fråga och säger inte vad de tycker och tänker. Raka motsatsen mot Estévez och som gjort för roande kulturkrockar.
När jag på bibliotekets nya webbsida gör en sökning på Domingo Villar får jag förutom vilka titlar biblioteket har även upp lite information om författaren från författarlexikonet Alex. Dessutom kan jag välja att gå vidare och läsa än mer genom att ha bibliotekskortet till hands. I Alex ser jag att författaren medverkar i radio som matexpert. Det förklarar all mat och dryck i boken och ger partierna om kommissariens medverkan i ett radioprogram mer verklighetsanknytning. Jag läser också att Villar är född och uppvuxen i Vigo, och annat intressant.
På det hela taget två bra böcker. Den andra boken, De drunknades strand är nästan tre gånger så tjock, men sidorna rinner som vatten mellan fingrarna. Det finns ett djup i boken som samtidigt gör att jag läser lugnare och med eftertanke. Kanske beror det på den annorlunda miljön och de funderingar Caldas själv har om de han möter. Jag märkte stor skillnad när jag började läsa Griffiths femte deckare om Ruth Galloway. Den läser jag mer för spänningens och nöjets skull och med mindre eftertankens.
Ni kanske är nyfikna på handlingen i böckerna? Nattens mörka toner utspelas i Vigo och innehåller ett grymt mord. Först verkar det omöjligt att lösa men efter mycket vånda och högt spel lyckas Caldas ringa in mördaren. I De drunknades strand tar författarens med oss till ett litet fiskesamhälle utanför Vigo. Där sitter lösningen på mordet minst lika långt inne. Eller är det ett självmord? Många teorier stöts, blöts och förkastat när Caldas hittar nya ledtrådar och lyckas pressa fram svar från de inblandade. In i det sista är mordet en gåta för mig. Ett sant nöje att läsa!
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar