måndag 9 september 2013

Men – vad hände nu då?

Vad är det för böcker jag läser? De börjar vansinnigt bra. Är spännande, intressanta och jag undrar hur det ska gå. Så plötsligt byter berättelsen skepnad. Del två dyker upp. I ena fallet 15 år senare och i senaste boken från 50-tal till nutid. Det är så synd. Det som var så bra blir bara lite halvintressant. Men jag läser båda böckerna till slut för att få reda på hur författarna ska få ihop det.

Boken med tidshoppet på 15 år är Nora Roberts Vittne till mord. Värd att läsas för den mycket spännande inledningen. En ung kvinna blir vittne till mord och får beskydd inför rättegången. Men går det att hålla sig gömd? Sedan vänds den totalt oväntat till en kärleksroman. Inte dålig i sig men den oväntade vändningen gör att delarna inte riktigt hänger ihop. Jag önskar att Nora Roberts hållit sig kvar i spänningsgenren i denna bok.

Den andra boken är Moln över Arcadia av Jojo Moyes. Jag har satt upp hennes böcker otaliga gånger i biblioteket men inte läst någon förrän nu. Den passade mig perfekt just nu. Engelsk småstad, tonvis med fördommar, vänskap, relationer och kärlek. Men vad irriterad jag blev på sidan 175 när helt nya personer presenterades för mig och jag blev förflyttad från den lilla kuststaden till London och dessutom hamnade i nutid. Som att börja läsa en ny bok. Den tog sig lite när jag väl kommit in i andra delen och jag ser fram emot att få läsa hennes nya bok Sophies historia som kommer i höst. Men risken är stor att även den är upplagd i två delar. Kanske klämmer jag Brudskeppet innan dess, för att se hur hon skrivit den.

/Liselott

Jojo Moyes böcker i Ronneby biblioteks katalog.
Vittne till mord i Ronneby biblioteks katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar