lördag 27 juni 2015

Miriam om natten



Baksidestexten på boken Miriam om natten fick mig genast att tänka på filmen med Sandra Bullock i huvudrollen: Medan du sov (filmen på IMBD). I filmen låtsas Sandra Bullock vara förlovad med en man hon räddat livet på. Han ligger i koma och kan inte protestera men mannens bror anar oråd, förvecklingarna kan börja. I filmen får de älskande varandra och allt slutar lyckligt – jag undrade hur Maria Nygren skulle hantera en liknande historia.


Miriam flyttar till Uppsala för att studera på universitetet. På en av nationernas festlokaler ser hon en ung kvinna som hon fascineras av, Sofia. Sofia är vacker, utåt riktad och verkar ta livet med en klackspark, Miriam ser henne som fri att leva som hon vill. Några dagar senare räddar Miriam livet på Sofia och sitter efteråt med hennes handväska i knät och får med sig den hem. I väskan finns en anteckningsbok hon inte kan låta bli att läsa. Sofia verkar vara en annan inuti än utåt. Så hittar hon Sofias nycklar i handväskan och kommer på att hon kan lämna väskan där. Men väl inne i lägenheten börjar hon trassla till det för sig. Sofias bror kommer oväntat dit och Miriam berättar inte som det är utan hasplar ur sig att hon är en vän till Sofia och fått en extra nyckel till lägenheten. 


Vackert skrivet, med nerv och spänning rör sig Miriam på Uppsalas gator, in i Sofias familj och i sitt eget inre. Jag kan inte låta bli att läsa vidare. Vem är Miriam? Hon vet det inte själv. Vad händer när Sofia vaknar? 

Jag får allt ta och läsa någon av Maria Nygrens andra böcker och se om den är lika bra. Min kollega Annika har läst och bloggat om hennes bok Fjärde riket. Själv väljer jag att läsa 100 meter lycka.


/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar