onsdag 10 augusti 2016

The Dresden Files: Storm Front. Av Jim Butcher

Harry Blackstone Copperfield Dresden, trollkarl, jobbar som detektiv i Chicago. Han finns till och med i gula sidorna, under ”W” för ”Wizard”. Så vitt han själv vet är han den enda praktiserande trollkarlen som jobbar som detektiv och dessutom helt öppet benämner sig som trollkarl. Men människor vill ju egentligen inte veta om det övernaturliga, så de vanligaste telefonsamtalen är från folk som undrar om annonsen är något slags skämt.

Jim Butcher har skapat en helt fantastisk värld mitt i Chicago med sin serie om Harry Dresden, The Dresden Files. Första gången jag kom i kontakt med protagonisten var faktiskt genom en TV-serie som är löst baserad på böckerna. När jag senare fick reda på att det fanns böcker om galningen Dresden så tog det inte lång tid innan jag gick in i bokslukarläge. Om du gillar den här typen av litteratur så är det väldigt svårt att släppa böckerna. Butcher blandar glatt noir-deckare med fantasy och smaksätter med en nypa Warner Bros tecknade serier, vilket leder till en säregen typ av litteratur där man oftast sitter med ett leende på läpparna på grund av den lätta tonen, men där timmarna bara flyger iväg eftersom böckerna griper tag i läsaren och inte släpper taget förrän på sista sidan.

I den första boken, Storm Front, möter vi en näst intill pank Harry Dresden som i huvudsak livnär sig på att vara polisens övernaturliga konsult, tack vare Karrin Murphy som leder SI (Special Investigations). De flesta poliser fnyser åt Dresdens påstådda trolldom och avfärdar honom som en charlatan, men SI har till uppgift att utreda brotten som ingen annan avdelning vill hantera, de som inte riktigt går att förklara och de som inte ger någon publicitet. I den första kategorin passar Dresdens speciella yrkeskunnande väldigt bra när det gäller att hitta förövarna och ta reda på vad som egentligen hände.
Just den här gången har det begåtts mord i Chicago som inte har någon naturlig förklaring, och Murphy vänder sig därför till sin lokala trollkarl för att lösa mysteriet. De kastas in i en jakt på mörka krafter och kallblodiga mördare som kommer att ha konsekvenser mer långtgående än någon kan förutse. Att Dresden dessutom officiellt är den enda praktiserande trollkarlen i Chicago, vilket gör honom till en misstänkt i trollkarlscirklarna, gör inte saken bättre.

Jag har en… överenskommelse… med min lillebror. Varje år när det kommit ut en ny Dresden-bok så får han den i julklapp, och varje år på juldagen (när han läst ut den) så får jag låna den av honom. Personligen är jag fullständigt såld på serien, och jag är jätteglad att meddela att den första boken finns i vår katalog. Du kan reservera den via vår hemsida.
Det finns dock ett litet aber, och det är att boken inte publicerats på svenska. Så om du vill läsa denna underbara fantasy-serie så får det bli på engelska. Kan du överkomma detta hinder så tror jag inte att du kommer bli besviken.



/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar