onsdag 19 augusti 2020

”Den tysta patienten” av Alex Michaelides

En spänningsroman av det ovanligare slaget, som blev ordentligt uppmärksammad förra året och nu planeras att filmatiseras. Författaren är född på Cypern men är bosatt i USA där han skriver filmmanus, men handlingen i den här intelligenta thrillern har han förlagt till London. Där har den kända konstnären Alicia Berenson spärrats in på en rättspsykiatrisk avdelning efter att ha skjutit ihjäl sin man för att därefter inte ha sagt ett enda ord. Detta triggar psykoterapeuten Theo Faber så till den milda grad att han söker sig till just denna avdelning, mer eller mindre besatt av vad det egentligen var som hände, varför hon sköt sin make och varför hon vägrar att prata. Ganska övertygad om att han kommer att kunna lösa mysteriet och få henne att börja prata igen, börjar han likt en kriminalkommissarie att gräva i Alices förflutna, bekantskapskrets m.m. för att snabbt inse parallellerna till ett grekiskt drama – men hur, och varför?

Allt eftersom han nystar upp Alices liv får vi följa hans eget – både den jobbiga uppväxten men också nuet med den älskade hustrun. Som kanske inte älskar honom lika mycket som han tror? Vi får också via Alices dagbok följa henne i tiden ett tag innan den traumatiska skottlossningen ägde rum… hur kunde hon skjuta mannen hon älskade så högt med fem skott i ansiktet?

Här finns många individer som man lätt kan föranledas att tro att de har något med Alicia och hennes tysta hemligheter att göra. Ofta tror jag mig som läsare ana att jag är något på spåren. Men åtskilligt är både överraskande och oväntat, för att inte tala om upplösningen… Jag tvingas inse att författaren manipulerat mig ordentligt, att jag låtit mig luras så grundligt. Det är snyggt! Och oväntat. Och gör att boken sticker ut från mängden!

/Tuija

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar