onsdag 12 augusti 2020

"Vad hjärtat aldrig glömmer" av Kelly Rimmer

Jag har inte läst någon av hennes tidigare böcker men många har talat väl om dem. Denna fick jag syn på bland nyheterna i bibliotekets bokhyllor. Den verkade intressant men så kom det en massa andra böcker att läsa emellan. Jag började tveka om jag alls skulle läsa den. Är den verkligen så bra? Ja det var den! När jag väl började läsa var det svårt att sluta. Riktigt engagerande skrivet!

Den första drabbande scenen är när Alice sitter vid sin son Eddie i mataffären. Han har fått ett utbrott och det är bara att avvakta tills det klingat av. Eddie har en autismspektrumdiagnos och Alice hela liv går ut att få honom att fungera. Men idag gick det åt skogen. Maken är den som försörjer familjen och visar mer intresse för deras dotter som annorlunda på sitt sätt med IQ på 150! Alice och Wade är inte alls på samma våglängd om bästa sätt att handskas med Eddie. Så ställs allt på sin spets när Alice älskade mormor blir svårt sjuk. Men mormor lyckas förmedla att hon vill att Alice ska åka till Polen för att leta efter några människor. Men hur kan Alice lämna sin familj – hon vet att hennes man inte kommer att klara att ta hand om Eddie.

Däremellan följer vi Alina och hennes familj. De bor i Polen och nu invaderar tyskarna. Allt ställs på ända. Livet som det levt det hitintills förändras fullständigt. Det är en spännande berättelse om hur tyskarnas invasion påverkar Alina och hennes familj.

Hur Alinas och Alice berättelser hänger ihop tror jag först är självklart. Så klart det är hennes mormor som är Alina. Men efterhand som avslöjandena kommer börjar jag fundera och hur är det egentligen? Sista biten läser jag så fort jag hinner för att få reda på hur det hänger ihop. Lika intressant är att följa relationen mellan Alice och Wade.

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar