lördag 17 juli 2021

"Pojken från skogen" av Harlan Coben

När det är trädgårdstider och jag verkligen behöver gräva runt alla rabatter och rensa alldeles för mycket ogräs då passar jag på att lyssna på en e-ljudbok under tiden. Tiden går väsentligt mycket fortare och för att få höra fortsättningen så måste jag ut i landet igen…

Men ibland är det svårt att välja vad jag ska lyssna på. Men Harlan Coben skriver en hel del bra böcker och en del är fristående så det är bara att välja och vraka. När dessutom Reine Brynolfsson var uppläsare var valet lätt. Lyssnade tidigare på när han läste Håkan Nessers De vänsterhäntasförening och gillade hur han läste.

Pojken från skogen är en berättelse som innehåller mycket och är lite svår att förklara. När jag läser på bibliotekets hemsida vad boken handlar om så tycker jag inte riktigt att det stämmer. Men de ingredienser jag gillar med denna bok är huvudpersonen Wilde. Han har ett mycket oklart förflutet. Hittades i skogen som litet barn, ingen framträdde när han hittades alltså var det ingen som saknade honom. Han är värsta supermannen med karriär inom det militära, smart, cool och rik men bor i en husvagn som han dolt väl. Den starkaste relationen är till gudsonen Matthew. När han ber om hjälp för att leta upp en försvunnen skolkamrat gör Wilde så klart det. Det är början på en vindlande, mystisk härva av försvinnanden, makt, hemligheter och kärlek.

Som sagt spännande men också med en hel del humor. Gick och skrattade för mig själv i trädgården…

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar