fredag 25 januari 2013

A memory of light

”I’ll tell people we pass – if we pass any – where you are,” Bayrd promised, ”and that you probably have some jewels on you. They might come for you. They might.” He hesitated. “You shouldn’t have stood in the way. Everyone seems to know what is coming but you. The Dragon is reborn, old bonds are broken, old oaths done away with…. and I’ll be hanged before I let Andor march to the last battle without me.”

A memory of light, den avslutande delen i det episka storverket The Wheel of Time är äntligen här, och vilken avslutning det är. Redan i prologen förstår jag att den här boken (tyvärr) kommer att ta slut fort.

Ack så rätt jag hade, boken var i det närmaste omöjlig att släppa, någon gång ibland vaknade jag ur läsandet länge nog för att laga lite mat eller sova en stund.

Nu är det förvisso så att jag är lite av en nörd när det gäller ämnet The Wheel of Time, så om jag verkar exalterad, sätt det i perspektiv till ert eget intresse för motorer, knyppling, schack eller vad det nu kan vara som har en speciell plats i ert liv.

Med det sagt så är A Memory of Light den mest intensiva läsupplevelsen i serien, det är så många saker som ställs på sin spets. Exempelvis så är ett av bokens kapitel nästan tvåhundra sidor långt, jag misstänker att det är eftersom det egentligen inte finns något bra ställe i det att bryta och göra ett nytt kapitel.

Brandon Sanderson hade antagligen kunnat sträcka ut materialet till två bra böcker, men jag är glad att han inte gjorde det. Nu blir istället den avslutande delen i serien som ett ständigt fyrverkeri och en berg-och-dal-bana av känslor.

Det enda tråkiga med boken, enligt min ödmjuka åsikt, är att det tar slut. När jag läst färdigt började jag nästan omedelbart längta efter nästa del, för det finns så mycket kvar att berätta, vad händer egentligen med mänskligheten efter den sista striden, hur kommer de olika länderna att utvecklas, kommer de olika allianserna som uppstått under seriens gång att hålla?

Frågorna är många och jag tror att vi kommer att få se en hel del fan-fiction (fristående berättelser skrivna av trogna läsare) i framtiden.

/Andreas

Reservera boken i bibliotekets katalog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar