måndag 28 januari 2013

Himlens fånge och några till...


Så eländigt mörk en berättelse kan bli. Som Carlos Ruiz Zafon´s senaste bok, Himlens fånge. Oro, hotfulla människor, fängelsevistelser, möjlig otrohet, tillvaron – jag upplever att nästan allt är mörkt. Men ändå kan jag inte sluta läsa. Drivet i berättelsen, undran över hur det ska gå för huvudpersonerna och hoppet om att det kanske finns en ljusning några sidor längre fram får mig att fortsätta. Hela tiden funderar jag över den första boken jag läste av författaren: Vindens skugga.

Vindens skugga inleder en serie om fyra böcker varav tre kommit ut: Vindens skugga, Ängelns lek och Himlens fånge. Spelplatsen är Barcelona och berättelsen sträcker sig hitintills från 1920-talet fram till 1960-talet. Efter att fått Vindens skugga i min hand 2005 sträckläste jag och var helt lyrisk. Språket, orden, intrigen, miljön. Vilka vändningar och vilken fantastisk berättelse! Efter att ha läst igenom den väcktes så många funderingar över innehållet att jag funderade på att läsa om den igen. Så blev inte fallet då men jag har under åren funderat över det fler gånger och nu funderar jag över det igen. För många av huvudpersonerna i Himlens fånge är med i Vindens skugga. Daniel, hans far, och än fler dyker upp vart efter jag vänder blad. Men jag minns inte riktigt vad de var med om i den boken. Vad som hände som gjorde dem till de människor jag möter i Himlens fånge. Jag hade nog förstått allt som händer i den senaste boken bättre om jag haft händelseförloppet, människorna och dess relationer i färskare minne.

Andra delen, Ängelns lek, minns jag som ett mellanspel. Spännande och lite otäck men inte riktigt lika bra som Vindens skugga. Men nu väntar jag spänt på den sista delen i serien. För Himlens fånge slutade på ett sätt att vad som helst kan hända i del fyra. Kanske ännu mer ondska och mörker…

Jag har knappt skrivit ett ord om vad Himlens fånge handlar om. Det låter sig knappt sammanfattas lite kort. Men det börjar med att det går ovanligt dåligt för det antikvariat Daniel arbetar på och som hans far driver. Så öppnas dörren och en främling stiger in som inte ser ut att kunna avvara minsta öre. Ändå köper han en dyr bok och lämnar den till Fermin som också jobbar i butiken. Berättelsen kan börja och hemligheter avslöjas…

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar