fredag 6 december 2013

Skuggor ur det förflutna


Serien om rättsläkaren Kay Scarpetta började komma ut på svenska 1993. Jag läste dem med stort nöje en efter en, tills jag för några år sedan tröttnade. Men nu stod där en ny bok på hyllan om Scarpetta – Skuggor ur det förflutna. Det är den 18.e i ordningen på svenska men i USA har det kommit ut tre till. En mening på baksidan väckte mitt intresse: "För första gången på flera år berättar den populära kriminalförfattaren Patricia Cornwell en historia helt ur rättsmedicinaren Kay Scrapettas synvinkel." Hmm, tänkte jag, kanske är den skriven som förr, och började läsa.

Först tyckte jag det var urtråkigt. Skrev hon verkligen så här, med detaljer i överflöd, förkortningar hit och dit som jag varken lägger på minnet vad de betyder eller intresserar mig särskilt mycket för. Men vartefter sidorna vändes så blev det bättre. Detaljerna började fascinera istället för irritera mig.

Boken är verkligen skriven ur Scarpettas synvinkel. Hennes funderingar om människorna runt henne, om morden som begåtts etc är vad boken består av. Men det är en bok där Scarpetta hålls lite utanför sina kollegors arbete, där mycket pågår och har pågått utan hennes vetskap, och även jag som läsare hålls ovetande.
Själva storyn är att hon är chef för ett nytt rättsmedicinsk center i Cambridge, Massachusetts, där virtuella obduktioner kan göras. Men hon har inte varit där sedan det öppnade eftersom hon tillfälligt arbetar åt den amerikanska regeringen på en flygvapenbas. Så sker ett mord i Cambridge som är mycket underligt och hon hämtas hem av sina arbetskamrater, systerdottern Lucy och den bufflige och egensinnige polisen Pete Marino. De skulle inte hämtat henne så plötsligt och utan förvarning om inte något speciellt hänt och Scarpetta börjar inse att det skett saker på det rättsmedicinska centret hon inte har en aning om. Medan snön yr utanför fönstren rullas en ordentlig härva upp varvat med obduktioner och letande av ledtrådar för att förklara dödsfall och det är riktigt bra! Inte utan att jag blir sugen på att läsa serien igen från början…
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar