lördag 8 mars 2014

Motstånd i Berlin

Ensam i Berlin är den där typen av bok som skapar ett band mellan mig och berättelsen. Redan efter första kapitlet är jag fast. Känner att den här kan jag lita på, det här är en författare som kan sin sak. Vi befinner oss i Berlin 1940 och angiveriet, och därmed rädslan, börjar ta fart. Trots att faran lurar nästan överallt finns det ändå modiga människor och det är nu det börjar bli spännande.

Jag har kommit en bit in i den 670-sidiga boken och trots att jag vet att mörkret vilar bak nästan varje sida är boken svår att släppa. Berättelsen har ett driv som för mig direkt in i miljöerna och till människorna. Hans Fallada får mig att se de slitna trappuppgångarna, de mörka köket med grytan på gasspisen. Hur människorna skyndar in i sina krypin och lägger på säkerhetskedjan. Ynkryggen som står och hänger i porten, på jakt efter upplysningar han kan föra vidare. Samtidigt börjar det sörjande paret Quangel driva en alldeles egen motståndsrörelse. Den lilla människan med sina skavanker skildras med ömhet. Å andra sidan finns den väloljade polisstatens organisation som vittjar upplysningar av vettskrämda medborgare. Bättre rädda sitt eget skinn... Motsatsen till solidaritet och förståelse.

Nu vill jag bara fortsätta. Samtidigt som jag fördjupar mig i hur rädslan sprider sej som ett klibbigt nät över precis alla blir jag illa till mods. Tänker på de mörka strömningarna ute i Europa idag 75 år senare och inser att det är dags att lära sig känna igen de otäcka tendenserna innan det är för sent. Ofta tänker jag, hoppas den här boken kommer att läsas av många.

Bokens tillkomst är mycket speciell, den har autentisk bakgrund, Hans Fallada kom över akterna över makarna Quangel efter kriget. De nästan 700 sidorna skrevs i en rasande fart 1947, tre veckor senare dog Hans Fallada. En kortare version kom ut då men först nu i sin helhet. I slutet av boken finns bakgrunden utförligt berättad, även en text om författaren samt en ordlista. Primo Levi lär ha sagt att Ensam i Berlin är det bästa som någonsin skrivits om det tyska motståndet.

/Annika

Reservera boken i bibliotekets katalog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar