måndag 3 mars 2014

Utsuddade spår

Åh vilken härlig deckare jag fick tag på. Utsuddade spår skriven av Dror Mishani. Enligt förlaget en av få israeliska kriminalhistorier och en sökning i vår bibliotekskatalog säger att det nog kan stämma. Boken låg länge på nattduksbordet innan jag öppnade den men sedan tog den slut snabbt.

I huvudrollen finner vi polisinspektör Avraham, en fundersam, omtänksam men samtidigt tafatt och osäker man. Han bollar gärna idéer och söker stöd för sina beslut hos Ilana (fd kollegan och numera hans chef). Men hon är märkligt distanserad just nu.

Spelplatsen är en förort till Tel Aviv i Israel. En pojke på 16 år, Ofer, försvinner och inga spår finns. Försvann han frivilligt och lever han? Tiden går och polisen har ingenting konkret att gå på. Avraham grämer sig över att inte ha skött allt bra från början.

I samma hus som den försvunne pojken bor en ung man, Ze`ev, som varit privatlärare till Ofer. Han är den ende som verkar veta något och varför gör han det? Är Ze`ev inblandad i pojkens försvinnande. Jag får en olustig och krypande känsla av honom. Han vet för mycket och är lite för på i sina kontakter med Avraham. Men porträtteras också väldigt bra.

Det är en utmärkt bok, och som vanligt gillar jag att få läsa om en annan kultur och ett annat land. Dessutom har författaren ett språk och ett tilltal som jag gillar skarpt. Mishani låter Avraham och Ze`ev omväxland berätta. Till på köpet slutar berättelsen med en eggande cliffhanger och orden Fortsättning följer…

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar