torsdag 20 mars 2014

Rastlös

Efter sju sorger och åtta bedrövelser i bokväg hittade jag äntligen en som jag vill blogga om. Det var kanske inte riktigt så många böcker jag ratade men jag har påbörjat en del böcker som jag inte avslutat på sistone. Denna läste jag ut på en dag…

Rastlös heter boken och är skriven av William Boyd. Den innehåller mycket av det jag gillar. Det finns mysterier att lösa – Ruths mamma berättar att hon inte alls heter Sally utan egentligen Eva och har varit spion under andra världskriget. Ruth får läsa hennes nedskrivna berättelse. Vem är hennes mamma egentligen?  Samtidigt söker mamman efter en man hon inte träffat sedan 40-talet. Hon ber Ruth om hjälp. Den är spännande – Sallys uppdrag som spion och lite annat som jag inte kan avslöja. Den innehåller parallella berättelser – Sallys berättelse om sitt liv som spion och Sallys och främst Ruths liv i bokens nutid som är 1976. Dessutom utspelar den sig delvis under andra världskriget. Böcker från den tiden blir jag lite extra nyfiken på och denna gjorde inte mig besviken. Den var riktigt bra!

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar