fredag 8 augusti 2014

Hustrun

Det tog ganska många sidors läsning av Hustrun innan jag riktigt fick smak för boken. Kanske för att det redan på första sidan sattes riktlinjer för vart berättelsen skulle ta vägen. Det liv Jodi tar förgivet och är trygg med kommer att trasas sönder och hon kommer att ha förvandlats till en mördare. 

Omväxlande möter vi Jodi och Todd. Ett par som funnit sitt sätt att leva tillsammans på och gjort det länge. Todd försörjer dem till största delen.  Jodi fixar markservicen men tar emot en del klienter hemma i sitt arbete som psykolog. Han har sina affärer och romanser. Hon är medveten om dem men accepterar det. De är trygga och nöjda med hur det är. Så kommer den dagen när en av älskarinnorna betyder lite mer för honom, tillför något extra i hans liv och blir gravid.

Todd känner att han måste ta sitt ansvar. Barn har inte varit något Jodi och Todd skaffat. Att lämna Jodi för Natasha är ett självklart val men ändå inte. Till en början känns det väldigt avlägset att detta händelseförlopp ska leda till att Jodi blir en mördare. Men jag glömmer det vart efter sidorna vänds. Irriterar mig mest på Todd. Men vartefter jag skönjer fler nyanser i deras tankar och handlingar växer berättelsen. Todd våndas och jag gillar honom bättre ju mer han våndas. Todd känns mer äkta när han funderar över lyckan i det nya jämfört med tryggheten i det gamla. Men är gräset grönare på andra sidan staketet? Är det bara lycka ihop med Natasha?

Tyvärr är denna romandebut av A.S.A Harrison också den sista fullbordade. Hon avled i cancer 2013 när hon höll på att skriva sin andra roman. Synd, jag hade gärna läst mer av henne.

/Liselott

Boken på bibliotekets webbsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar