måndag 22 september 2014

Miss Mary Bennets självständighet

I sommar har jag fått mig en rejäl dos Jane Austen. Dels gick Övertalning som radioföljetong och nu i slutet kom den nya översättningen av samma bok. Där emellan har jag läst Miss Mary Bennets självständighet som jag nämnde i ett blogginlägg tidigare i år och nu mer om den.

Att ge sig ut på en resa för att kartlägga fattigas villkor är vad Mary Bennet gör när modern dör. Efter 38 års väntan får Mary äntligen göra de hon vill, något hon brinner för. Hon är så pass gammal att hon bör kunna resa på egenhand och har pengar så hon klarar sig.


Mary är mellanbarnet i skaran av fem systrar som presenterades första gången i Stolthet och fördom av Jane Austen. I Colleen McCulloughs fortsättning har det nu gått 20 år sedan Stolthet och fördom utspelades sig och mycket har hänt. Är man trogen Jane Austens förlaga är det lätt att förfasa sig över vilka liv McCullough valt att ge systrarna. Efter den första förskräckelsen väljer jag att förundras över McCulluoghs påhittighet, fnissa lite och tänka att det kanske inte är så oväntat ändå. Det kanske speglar den tid de levde i.

Desto mer oväntad är storyn i denna bok. Från att vara Marys ”självständighetsresa” utvecklar den sig till en klassiskt äventyrs berättelse med stråtrövare, kidnappning, hemska umbärande, död och så klart kärlek! När jag väl kom över att baksidestexten fört mig på villovägar hade jag riktigt roligt. Jag tyckte till och med den blev bättre än vad baksidestexten fick mig att tro.

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar