måndag 24 november 2014

Sharon Bolton skriver spänning på hög nivå

Vill ni läsa en riktigt bra och spännande serie så prova Sharon Boltons serie om Lacey Flint. Fyra böcker har det hitintills blivit: Nu ser du mig; Livrädd; Odödlig och så den senaste som jag väljer att blogga om En mörk och förvriden flod och jag skulle gärna låna allihop igen och läsa om dem från början. Det ryms spänning, hemligheter och författarens sätta att skriva avslöjar ledtrådar som ändrar allt jag tänkt ut och tror om det tidigare händelseförloppet och vem som är mördaren. Det jag läst skulle jag behöva fundera över igen i detta nya ljus. Men det är så spännande att jag inte tar mig tid utan bara vill läsa vidare. Bolton överraskar mig om och om igen.

I denna bok arbetar Lacey för flodpolisen och bor på en båt i närheten av Themsen. Men någon iakttar henne, någon som säkerligen inte vill henne väl, eller? Hon är inte riktigt som alla andra Lacey utan av en alldeles egen sort med många hemligheter och rädslor. Simma i floden är en av hennes egenheter och något hon inte vill avslöja för sina kollegor att hon gör. Så hittar Lacey ett lik på en av sina simturer i Themsen. Liket är en ung kvinna men hur har hon dött och varför? Finns det fler lik? Lacey engagerar sig i fallet. Samtidigt gör Lacey en ny bekantskap, Thessa, som givetvis är mer involverad i det kommande händelseförloppet än bara en ny vän… Parallellt får vi även följa Pari som är instängd i ett hus vid Themsen, Laceys förra chef Dana och några fler. De kommer till tals i olika kapitel och ibland i samma.

Jag har läst alla böcker vi har av Bolton på svenska och alla är lika bra. Bloggade om Ond skörd 2013.
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar