torsdag 16 april 2015

Flickoffret - brottsplats Edinburgh

När nu det tv-programm jag skulle tittat på var inställt så plockade jag upp en bok istället. Det blev James Oswalds bok Flickoffret. Lite senare den natten var boken utläst. Nu i efterhand funderar jag över vad som var så bra med boken. Det var nog flera saker. En trevlig kommissarie McLean och dennes intressanta kollegor. De välvilligt inställda och de som inte tål honom… Att den utspelade sig i Edinburgh som jag varit i och kände igen gatunamn och hus etc. Dessutom upplevde jag ett driv i handlingen som tillsammans med hur kapitlen avslutades som medförde att jag hela tiden tänkte: jag läser ett kapitel till.

McLean får ansvar att lösa några inbrott som sker i samband med att människor avlidit. Samtidigt sker blodiga mord i Edinburgh och en död kropp blottläggs när en vägg rivs. Brott som tillsynes inte har med varandra att göra men som sakteliga flätas samman och till och med berör McLean själv. Mer vågar jag inte skriva för att inte säga för mycket. 

Jag kan sammanfatta med att jag redan väntar och längtar till något mer kommer ut om kommissarie McLean! Det finns fyra utgivna på engelska. Hoppas de snart blir översatta. Mer finns att läsa på författarenshemsida.

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar