fredag 10 april 2015

Går det att läsa en deckare efter att jag sett tv-serien?

Jag tvekade lite inför att läsa Ann Cleeves nya bok Dött vatten. Hon skriver återigen om kriminalaren på Shetlandsöarna: Jimmy Perez.  De senaste har handlat om den inte alltför sympatiska Vera Stanhope. Men denna nya bok om Perez hade jag alldeles nyligen sett som tv-serie så att läsa samma historia igen lockade inte. Men visst, böckerna innehåller alltid mer än tv-serier och filmer så jag började läsa bara för att se vad som skiljde dem åt. Det visades sig vara väldigt mycket. Storyn och upplösningen är annorlunda än på tv även om i princip samma persongalleri är med. Det är fler som får komma till tals i boken än i tv-serien, bland annat åklagaren Rhona och den osäkre polisinspektören Sandy. Så även om jag nästan visste hur det skulle gå så läste jag med stor behållning och en hel del nervpirr! 

Om ni inte sett tv-serien så vill ni kanske veta lite om storyn. Perez är fortfaranade delvis sjukskriven efter att hans blivande fru dog i samband med en utredning (boken Blå gryning). Han lever för sin styvdotter Cassie men har svårt att engagera sig i polisarbetet. Men så dör en journalist under mystiska omständigheter. Motvilligt dras Perez in i utredningen.

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar