fredag 15 maj 2015

Winterson skriver om häxor i Skymningsporten

Den här gången har hon lyckats skriva en riktig bladvändare Jeanette Winterson. Inte så lång men ändå väldigt innehållsrik. Till grund ligger verkliga händelser, häxprocesserna i Lancashire 1612. Allt dokumenterat när det hände av juristen Thomas Potts. Boken finns att läsa på nätet för den intresserade. Det finns lite att läsa på engelska Wikipedia om händelserna. Winterson skriver i sitt förord att alla platser och personer som är med i boken är verkliga. Men som författare har hon tagit sig friheter med deras motiv och metod. Hon väver ihop en nästan makalös historia. Mörker, kärlek, besatthet och avundsjuka varvat med otäcka beskrivningar av häxornas bedrifter och deras fängelse.

Jag tycker att det är väldigt roligt att jag känner igen namn och platser från en av mina favoritserier om Väktarlärlingen Tom skriven av Delaney. Där rör det sig om en väktare som ska skydda vanligt folk från oknytt och häxor. Malkin, Pendel, det finns med en häxa som heter Alice (liksom i Wintersons bok) och om jag inte minns fel så utspelar sig mycket i Lancashire…

Alice är, får jag kanske förklara, huvudpersonen i Skymningsporten. Traktens rikaste kvinna men utan man. Hur har hon egentligen fått tag i sina pengar? Stark, modig och ser ung ut fast hon borde vara gammal. Dessutom vågar hon ta parti för de svaga. Allt detta sammantaget gör att andra ser snett på henne. Är hon kanske en häxa? En räcka händelser ställer allt på sin spets för Alice och vi får ta del av hennes historia.

Jag tycker Winterson bjuder på en bra, fascinerande och spännande berättelse. Men försök att avstå från att ha förväntningar på hur den ska vara och vad den ska innehålla. Men det är väl så jag borde vara inför alla böcker jag börjar läsa…

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar