torsdag 21 januari 2016

Tom, lille Tom

I jul passade jag på att återstifta bekantskapen med författaren Barbara Constantine. Förra boken och sen paulette tyckte jag var en pärla och likadant tycker jag om denna. 

När jag visade boken för en kollega undrade hon vad den egentligen handlade om för utsidan såg lite otäck ut. Och det är klart, en pojke som springer bort från någonting kombinerat med titeln Tom, lille Tom kan ge en onda aningar om innehållet. Men Constantine skriver en bok som blandar allvar och humor. Jag var så säker på att detta var en feelgoodroman att fokuserade på det goda och humorn i boken istället för det eländiga.

Men det är ju mörkt och eländigt. För Tom är en liten pojke på 11 år som bor med sin unga mamma i en husvagn. De lever knapert och Tom stjäl grönsaker i grannarnas trädgårdar för att äta sig mätt (mamman sparar sina pengar till att förverkliga sin dröm, en bröstförminskning). Toms möten med grannens katt riktigt vibrerar av spänning. Under sina strövtåg för att hitta fler trädgårdar med grönsaker råkar Tom på en kvinna som ramlat i sin trädgård och inte kunnat komma upp. Han hjälper henne in men inser snart att hon måste ha hjälp. Han lovar att ta hand om hennes hund och katt. Detta är början till en förändring för både kvinnan och Tom.

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar