onsdag 3 februari 2016

Nytt av min favorit Sharon Bolton

Sharon Bolton lyckas återigen fängsla och överraska mig. Hennes senaste bok Små svarta lögner innehåller lager på lager av händelser och hemligheter och berättas ur flera personers synvinkel. 

Det börjar med att Catrin berättar om sina planer. Hennes bästa vän Rachel passade hennes pojkar - de dog och Catrins liv havererade. Årsdagen för deras död närmar sig. Genomsyrad av hat planerar Catrin att mörda Rachel. Kan hon genomföra det? Men dagarna innan planen ska genomföras försvinner ett barn på ön. Det är det tredje inom några år. En händelsekedja startas och när Catrin berättat klart vet jag inte vad som skett. Fick hon sin hämnd? 

Krigsveteranen (och Catrins vän) Callum tar över berättandet och mycket av det som hänt ses i ett annat ljus. Det blir mycket nä men, åh och var det så det gick till men då… för min del. Till slut axlar Rachel berättarrollen och nya uppgifter kommer fram. Invecklat, ibland rörigt men vansinnigt spännande.

Små svarta lögner är som sagt riktigt bra. Att Bolton dessutom tar mig med till Falklandsöarna gör inte berättelsen sämre. En utpost med en befolkning på knapp 3000 invånarna som är beroende av och måste lita på varandra. Hela problematiken med en liten befolkning på ett så utsatt geografiskt läge. Jag gillar att hon förlagt denna berättelse till ett så slutet samhälle. Slutet men samtidigt tidvis invaderat av turister. Att försvinnandena av barn är något annat än olyckshändelser är i princip otänkbart – för vad skulle det innebära...

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar