onsdag 10 februari 2016

Så har jag då läst Kepler...

Ett tag läste och pratade "alla" om dem, författarparet bakom pseudonymen Lars Kepler. Köerna var långa när det gavs ut nya böcker i serien. I jul fick jag för mig att läsa den första som heter Hypnotisören. Lite seg i början innan jag kom in i deras sätt och skriva och bättre lärde känna huvudpersonen Joona Linna. Sedan var jag fast. 

Den första tog slut ganska snabbt. Så det vara bara att låna en till och en till. Öppnade jag en av deras böcker hade jag väldigt svårt att sluta läsa innan hela berättelsen var slut. Kepler lyckas skriva med ett driv som gör att jag tänker: bara läsa lite till. Spännande är det dessutom, i det närmaste nervpirrande. Liknar mer amerikanska actionböcker än svenska deckare. Ibland kändes det som lite för mycket för att hända i Sverige - men vad vet jag... 
Sandmannen och Stalker var så otäcka att jag var glad jag inte var ensam hemma när jag läste... 

Nu när jag läst ut den sista härom veckan fick jag till på köpet Joonas historia. En kriminalkommissarie som många gånger går sina egna vägar. Han har stora sorger i sitt liv och hemligheter.  Vart efter böckerna passerar har jag undrat vad han är rädd för - nu vet jag. Undra just om det kommer några fler med honom som huvudperson? Jag kommer att hålla utkik.

/Liselott

Böckerna om Joona Linna av Kepler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar