onsdag 22 juni 2016

Daggerspell - början på en serie.


Den första delen i sagan om Deverry, Daggerspell, börjar med en lektion i uttal. Det finns någonting i språket som påminner väldigt mycket om Kymriska, det walesiska originalspråket med alla konsonanterna. Kerr beskriver även språket som neo-Gaeliska och säger att det är besläktat med Kymriska och andra äldre språk från de brittiska öarna.

När man kommit förbi detta är boken en trivsam, om än lite förvirrande, berättelse om återfödelse, ödesbestämda händelser och småknytt. För mig tog det lite tid att faktiskt komma in i berättelsen, och det blir inte lättare av att man hela tiden hoppar fram och tillbaka i tidsåldrarna, men när alla bitarna väl föll på plats så började jag känna igen mönster och beteenden hos de olika nyckelpersonerna.

I centrum av handlingen finner vi Nevyn, en åldrig helare som reser runt och hjälper fattiga som rika med sina örter och sitt läkekunnande. Hans historia är troligen den sorgligaste i hela boken, men samtidigt är det också tack vare honom som jag kommer att fortsätta med serien. Nevyn är seriens Gandalf, han är den där kufiska gubben som alltid hjälper till, vet mer än alla andra och ändå inte beter sig högtravande eller despotiskt.

Katharine Kerr har ett sätt att beskriva hur handlingar kan påverka en persons öde som gör att boken blir både mer klurig och mer lockande. Om en person gör något som går rakt emot det som ödet hade tänkt, så kommer den personen att vara tvungen att rätta till felet i nästa liv, eller nästa igen. Poängen är att en person inte släpps fri förrän den uppfyllt sitt syfte, inte ens döden är ett hinder i en värld där återfödelse är ett faktum.

Personligen kommer jag fortsätta med serien, jag lånar hem del två under min semester. Jag rekommenderar den till personer som gillar ödestyngda fantasyserier, boken finns både på engelska och svenska (den svenska versionen heter Silverdolken), men vill du ha den svenska versionen så får vi reservera den från filialerna i Bräkne-Hoby eller Listerby. Den engelska versionen finns på stadsbiblioteket.


/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar