torsdag 13 oktober 2016

Där vägarna möts

En bok som nog inte är så lätt att hitta av sig själv är Där vägarna möts av Tommi Kinnunen. Den ser ganska beige och tråkig ut. Själv fick jag tips om den av en låntagare som talade väl om den. 

Det börjar med en kvinna i en säng. Hon minns sin man Onni. Visst var han bra på många sätt men han var inte för henne. Det är Lahja som ligger i sängen. Jämte sitter sonen och svärdottern Kaarina. Svärdottern hon inte gillar. När hon märker hur hårt hon kramar sonens och svärdotterns händer släpper hon taget om sonen men behåller greppet om Kaarinas hand… 

Sedan handlar det mest om kvinnorna i släkten eller i alla fall livet sett genom deras ögon. En i taget gör vi nedslag i deras liv med några års mellanrum. Korta sekvenser som ger mig en bild av vardag och verklighet i kvinnors liv. Småsaker, funderingar över situationer och händelser. Den första att föra talan är Lahjas mamma Maria som jobbade som barnmorska i norra Finland. Sedan Lahja, svärdottern Kaarina och sist Onni. Mannen som försökte leva sitt liv som man skulle men som alltid brottades med längtan efter något annat, något förbjudet. 

Jag tyckte mycket om berättelsen eller berättelserna jag fick genom boken. Livet i norra Finland genom hela 1900-talet. Vardagsliv, krig, känslor och mödor. Jag gillade den bäst när jag kunde läsa lite varje dag. För jag råkade göra ett längre uppehåll och då tappade jag bort historien lite, tyvärr. Men det började med sträckläsning till sena kvällen… 

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar