onsdag 12 juli 2017

Utmarker av Arne Dahl

En av hans deckarserier (den om A-gruppen) har blivit tv-serie med oförglömlige starkemannen Mikael Samuelsson i en av rollerna (numer kanske mest känd från Lets dance). Jag skrev om denna serie 2011.
Nu blev det av att jag läste hans näst senaste bok Utmarker. Eller läste – lyssnade på ljudboken. Är dock inte så förtjust i att lyssna på våld och tortyrliknande beskrivningar. De etsar sig fast lite mer i hjärnan och känns äckligare och gör mer ont i mig när någon skadas än när jag kan slarvläsa de otäckaste delarna när jag har texten framför mig. Men å andra sidan blir ju ljudboken betydligt mer spännande! Så för att öka spänningskänslan är ju ljudböcker perfekt. Men åter till boken.
I Utmarker är det ett nytt radarpar som introduceras. Samuel Berger och Molly Bloom. Två människor som motvilligt måste samarbeta för att lösa ett otäckt fall där flera unga tjejer försvunnit och tros döda. Vägen till samarbete är lång men intressant. Samuel Berger och hans team försöker hitta den försvunna Ellen Savinger innan hon dör. De är någon på spåren men det klaffar inte. Gärningsmannen är för smart för dem. Samtidigt har Samuel själv hemligheter och återvänder till brottsplatser i hemlighet för att leta ledtrådar som han inte delar med övriga poliser. Vad är det han döljer? Det är inte alldeles lätt att berätta handlingen i boken för mycket växer fram sida för sida, ledtråd för ledtråd.

Det har kommit en uppföljare på Utmarker och tur var väl att jag visste det innan jag började läsa för annars hade jag aldrig trott de skulle överleva del 1! Spänning, oväntade vändningar och ledtrådar som ska kopplas ihop rätt för att den verklige mördaren ska spåras och fångas. Ska de lyckas? Dessutom slutar det i en riktig cliffhanger!

/Liselott

Beställ boken i bibliotekets katalog eller läs den direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar