onsdag 9 augusti 2017

Andreas semesterläsning = tre boktips

 Ah, ljuva semester. En lugn och bekymmersfri period av avslappning och lata dagar på stranden, inte sant?
Så var det dock inte i år. Med ett fullspäckat semesterschema och en rejäl förkylning (en present från min gudson, ungefär ett och ett halvt år gammal) såg det ut att inte bli någon tid över för läsning och reflektion den här sommaren. Men lite böcker hann jag dock med, och vi börjar med:

Den Trettonde Funktionen av Ola Wikander.
Detta är uppföljaren till Serafers Drömmar som jag tidigare skrivit om. Serien fortsätter att gripa tag i mig, men den här boken hade jag väldigt mycket lättare att ta till mig. Endast två dagar tog det, och jag suktar efter den tredje och avslutande delen.
Vi får nu följa Nymwë i långt större utsträckning än i första boken, Kwanzo tar mer av en baksätesroll till hennes ledarskap. Boken utspelar sig några år efter den första boken, och tiden som har gått har varit allt annat än händelselös. Det har faktiskt hänt så mycket att jag gärna hade läst om det när det hände, hellre än att få lite återblickar här och var, men det stör inte på något sätt historien som berättas.
   Nu har jag lärt mig uppskatta Wikanders trilogi fullt ut och jag rekommenderar den varmt till er som vill ha en annorlunda fantasy-bok som ställer sig frågan om det verkligen är rätt att göra något, bara för att man har kapaciteten och kunskapen.

Nästa bok i listan var ett återbesök i min egen bokhylla i form av:

The Eye of the World av Robert Jordan.
Om någon av er läst mina tidigare inlägg så vet ni att den här serien tillhör mina absoluta favoriter. Detta är första delen i serien ”The Wheel of Time”, och att försöka beskriva hela serien är meningslöst. Det är en hel uppsjö av viktiga karaktärer, händelser och fenomen. Men jag kan försöka ge en introduktion till den här boken. Vi lär känna pojkarna Rand, Perrin och Mat, flickorna Egwene och Nynaeve, gycklaren Thom Merrillin samt Lan och Moiraine när boken börjar. Ungdomarna behöver ge sig av hemifrån och följa med den mystiska kvinnan Moiraine och hennes… livvakt… Lan. Gycklaren Thom bestämmer sig för att följa med, på lite oklara grunder.
   Ju mer jag funderar på att skriva här, desto mer inser jag att jag inte kan skriva som jag vill utan att avslöja saker. Så jag säger såhär, om du tycker om exempelvis Sagan om Ringen (J.R.R. Tolkien) eller Kingkiller Chronicles (Patrick Rothfuss) och inte räds att ta dig an ett mastodontverk, så vill jag varmt rekommendera att du läser serien The Wheel of Time. Börja då med A New Spring som är den här seriens motsvarighet till Bilbo (J.R.R. Tolkien)

Sist men absolut inte minst har vi:

Stäppens Krigare av Conn Iggulden.
Jag läste för några år sedan Kejsaren-serien av Conn Iggulden och blev helt såld.
Böckerna är skriva som skönlitteratur, men som historieintresserad så ser jag också att Iggulden har gjort sin läxa ordentligt. Samma sak hände här, med första boken om Djingis Khan. Boken tar tag i sin läsare och håller fast hela vägen till sista sidan. Det är intressant, roande och framför allt bra litteratur. I den första boken får vi följa Temudjin (Djingis Khan) under uppväxten som son till en Khan. Hans far är Jesugai, khan i Vargarnas klan. Och det är här, i den här typen av berättande, som Igguldens briljans syns så tydligt. Han förenklar en del namn, ändrar lite grann i historien för att det ska bli bättre skönlitteratur, men allt sådant står med i slutet på boken, med en förklaring till varför han ändrat/tagit bort saker.
I skrivande stund håller jag på med del två, Bågens Mästare, även den ser ut att bli trevligt sällskap den närmaste tiden.

Så det gör inte så mycket att semestern var fullbokad och att det regnade en del, läsa hann jag ändå.
Nu ska jag bara försöka hitta tiden till att åka och bada också…


Andreas 

Beställ böckerna på bibliotekets hemsida. Två finns även som e-bok och en som ljudbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar