onsdag 25 oktober 2017

Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson

En av de författare jag lyssnade på under mitt besök på bokmässan var Christoffer Carlsson när han pratade med Fredrik Belfrage om sin nya bok Den tunna blå linjen. Boken är den sista av fyra där Christoffer Carlsson skriver om vänskap. Han låter personerna i böckerna gestalta hur och om den finns kvar eller försvinner beroende på vilket riktning vänners liv tar. Det lät intressant när han berättade om det. Jag passade på att lyssna på den första av de fyra böckerna (Den osynlige mannen från Salem) när jag ändå skulle testa biblio, den nya e-ljudbokappen. Berättelsen tillsammans med en riktigt bra uppläsare gjorde lyssnandet till en högtidsstund.

Leo Junker är huvudperson. Han har precis varit hemma i Salem, staden han växte upp i. Avstängd polis och ordinerad sobril mot sin ångest efter den händelse som gjorde att han blev avstängd (snart får vi reda på varför). Natten efter besöket i Salem vaknar han av blåljus utanför sin lägenhet. En kvinna har blivit mördad i en lägenhet i hans trappuppgång. Han kan inte hålla sig utanför trots sin avstängning och börjar driva sin egen utredning om mordet. Under mordnatten rör han sig utanför huset och får känslan av att någon iakttar honom. Snart får han sms: jag ser dig Leo… När han går fram till fönstret ser han en bil köra iväg, kupén är svagt upplyst som av en mobiltelefon.

Sedan följer Leos berättelse. I nutid när han utreder mordet och när han som tonåring driver runt i Salem med fokus på den korta men intensiva vänskapen med Grim. De möts uppe i Salems vattentorn när Leo blir nyfiken på vem som skjuter fåglar. Varvat med dessa berättelser hörs en tredje röst i boken, ett jag som talar till någon. Någon som måste minnas.

Det är en riktigt bra deckare han skrivit. Den vindlar sig fram och han skapar en spänning och nerv som driver mig framåt som läsare. Den ger verkligen mersmak och jag ska snart läsa den andra delen om Leo Junker.

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar