måndag 10 juni 2013

1977

Jag får kämpa mig igenom del två i Yorkshirekvartetten. Berättelsen har ett ganska stort persongalleri och jag får vid varje namn känslan av att jag borde veta vem det här är. Det gör mig lätt stressad att inte komma ihåg om de var med i förra boken och vilken roll de hade i händelseutvecklingen där. Det tar i sin tur bort fokus från vad som verkligen sker. Lägg till höga förväntningar och summan av kardemumman blir att jag inte läser 1977 med lika mycket engagemang och känsla som 1974.

Denna gång har David Peace valt att följa två personer i stället för en. Tyvärr utan att tydliggöra det i kapitelrubrikerna. Whitehead är journalist och Fraser är polis. Det dröjer ofta någon eller några sidor innan jag fattar att jag nu följer polisen och inte journalisten och tvärt om. Båda jobbar var och en på sitt håll och av olika anledningar med att hitta personen bakom de brutala mord på prostituerade som drabbar Yorkshire. Liknande mord har skett förr. Är det samme mördare, eller olika?
Fraser är en väldigt fysisk, smått brutal människa. Frun förväntar sig hans stöd eftersom hennes far är döende. Fraser har krav på sig att jobba och åker där efter hellre till sin älskarinna än till frun och sonen. Älskarinnan är han uppriktigt orolig för. Kan det ha att göra med att hon arbetar som prostituerad och är ett möjligt objekt för mördaren?…

Whitehead är en av få jag känner igen från 1974, då som Eddies konkurrent på tidningen. Han är numera ganska alkoholiserad och hemsöks dessutom av demoner som jag har svårt att få rätsida på vilka de är. Men något har hänt som han har ångest över. Dessutom figurerar en präst som vill hjälpa Whitehead med något... Behöver jag ens nämna att prästen är skum?
Vart efter jag vänder sidor blir beröringspunkterna mellan 1974 och 1977 allt fler. Den råa stämningen och polisbrutaliteten som skildras är än mer extrem i 1977. Kanske blir den bara synligare för att en av huvudpersonerna är polis och jag följer deras arbete inifrån. Det är ändå ett väldigt fascinerande romanbygge. Jag kan bara upprepa min fråga från inlägget om 1974: Vad ska nästa bok handla om, och vad är det för kvartett han skrivit?  Jag kommer säkert att ge mig på att läsa den också och då troligen minnas ännu mindre om vilka alla var...

/Liselott
Böckerna på bibliotekets webbsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar