onsdag 19 juni 2013

En bok vald efter omslaget...

Ryssar är såna som gillar björkar står skrivet på ett gultonat foto av tre män vid klagomuren. Omslaget tilltalar mig och när boken reserveras av flera låntagare bestämmer jag mig för att läsa den. Det är en berättelse om konflikterna vi hör om på tv och möter konsekvenserna av i form av flyktingar och invandrare.  En kvinna formad av nutidens historia är huvudperson i denna fascinerande och något underliga berättelse.

Egentligen är det väl inte berättelsen som är underlig. Det är kvinnan Masja och hennes handlingar som jag tycker är lite märkliga. Masjas beslut för henne hit och dit, försätter henne i för mig främmande situationer och får diverse konsekvenser som i sin tur leder till nya beslut i en tillsynes aldrig sinande ström av händelser. De leder någonstans, men vart? Vad händer på och efter de sista sidorna i boken. Är det ett slut eller en början?

I början av boken lever Masja med sin älskade Elias i en liten lägenhet i ett rörigt bostadsområde i Frankfurt. Ett förhållande som går lite upp och ner, stormar ibland och plötsligt förändras total. Samtidigt som det sker, kanske för att Masja är med om en stor omvälvning i livet, tänker hon tillbaka på livet i Baku i Azerbajdzjan och händelseförloppet som ledde till familjens flykt från landet.

Masjas vän Cem, före detta pojkvännen Sami, moster och kusin i Israel och alla de människor Masja möter under den tid vi följer henne medverkar till att berätta Masjas livshistoria. Alla är de en del av den, en historia som gör nutidshistorien lite verkligare för mig men också synliggör dess komplexitet. Dessutom innehåller den så mycket mer än det jag skrivit här. En perfekt bok att fundera över för sig själv men helst ihop med andra. Olga Grjasnowas debutroman får mig att vilja läsa mer av henne.

/Liselott

Boken på bibliotekets webbsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar