måndag 9 juni 2014

När Kejsaren var gudomlig

En liten näpen bok fick jag i min hand. Liten i formatet och med bara dryga 160 sidor. När Kejsaren var gudomlig är Julie Otsukas debutbok som gavs ut redan 2002 men först nu kommit på svenska. Kanske blev den översatt för att hennes bok Vi som kom över havet berörde så. Min kollega Annika bloggade om den i höstas.

Temat är det samma i denna. Efter bombningen av Pearl Harbor är Japan fienden. Först hämtas de män som anses vara en fara för USA. I den familj boken handlar om hämtas fadern en natt och förs bort iklädd badrock och tofflor. De hör från honom via censurerade brev. Så en dag finns lappen uppklistrad överallt, evakueringsordern. Packa era saker och gör er beredda på att flytta. Kvinnan packar, gömmer och följer de regler som måste följas. Sakligt och kortfattat beskriver Otuska processen inför deponeringen. Den hoppar i framåt i tiden när de sitter på tåget till Utah och ett läger i öknen. Tiden går, nytt hopp i tiden och så står de hemma på trappan till sitt hus. Inget är som förr.

Kvinnan fadern flickan pojken. Jag funderar på om de någonsin namnges. Inte så långt jag läst. Inga namn men de blir ändå väldigt tydliga och berör i sin kamp att försöka hantera lägerlivet, ovetskapen om hur länge de ska vara där, om de kommer hem och någonsin får möta fadern. En bok att läsa med eftertanke. Saklig och inte särskilt känslosam berättas vad som händer dem och hur de upplever tiden före och efter lägervistelsen. Det ska bli spännande att läsa de sista sidorna och se hur hon knyter ihop berättelsen…

/Liselott

Boken på bibliotekets webbsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar