onsdag 7 januari 2015

Hon som älskade honom

Sara Kadefors har har skrivit flera böcker och jag har tidigare läst Sandor/Ida. Min kollega bloggade om Lex bok. Denna hennes senaste blev jag nyfiken på och ville läsa. Det gjorde jag rätt i. Hon som älskade honom är en bok om rädslor, ångest, att välja rätt, göra det som är rätt för sig själv men även för andra och om att svika sig själv och andra. Men främst handlar den om kärleken. Den som smyger sig på utan att man vill. Som det inte går att värja sig från utan plötsligt bara finns där mitt framför ögonen på en, mitt i hjärtat.

Bokens huvudperson är Malena. För att komma undan ljuden från vägarbetet utanför hennes lägenhet flyr Malena ut på landet och hyr en stuga. Likväl som ljuden från gatan gjorde henne sjuk och nära ett sammanbrott lika otäcka är de ovana ljuden från naturen för henne. Men sakta men säkert, med en god portion vilja och en del hjälp från hyresvärden vänjer hon sig lite i taget.

Malena väljer gärna sitt eget sällskap men har svårt att värja sig från sina genuint trevliga och synnerligen övertalande hyresvärdar. Mannen i huset, Nathan, utstrålar lugn, han kräver inget av henne. Malena känner att han förstår henne och hon kan vara sig själv. Båda två jobbar de hemifrån och snart umgås de mer och mer. Nathan och hans fru Pia har två asylsökande killar boende hos sig. Två helt olika killar varav den ene väntar på sitt uppehållstillstånd och den andra överklagat sitt avslag. De hanterar sin väntan på helt olika sätt. Mot sin vilja blir Malena deras svensklärare och finner det allt svårare att hålla det avstånd till dem som hon skulle vilja. Så inser Malena att hon älskar Nathan.
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar