onsdag 3 maj 2017

Det måste vara här av Maggie O´Farrell

Såg ni litteraturprogrammet Babel på tv i söndags? Jag gjorde det för en av mina favortiförfattare var med: Maggie O´Farrell. Vill ni se intervjun med henne hittar ni den SVTplay. När jag själv läser boken tror jag först att det bara ska handla om Daniel. Den lyckligt gifte killen med fru Claudette, barn och gård på Irland. Tidigare livet var i USA där exfrun bor kvar med deras gemensamma barn han inte får umgås med.

Men så dyker ett namn upp som komplicerar det lyckliga liv Daniel lever. Kvinnan han en gång älskade är död. När dog hon undrar Daniel? I anslutning till deras uppbrott visar det sig och Daniel kan inte sluta grubbla på om det är hans fel. Han kan inte låta bli att söka svaret trots att det sätter hans äktenskap på spel.

Men det handlar alltså inte bara om Daniel utan här finns flera huvudroller, alla har de funnits runt Daniel och Claudette under deras liv. Det hela utspelar sig ungefär 1986-2013 och det görs nedslag under de här åren. Alltså ingen kronologisk sammanhållen berättelse. Det kan låta rörigt men det som berättas säger så mycket om personerna i fråga just då men även om relationerna till andra människor då och framåt. Ibland ger författaren oss blickar in i framtiden, vi får veta hur deras liv kommer att bli men är samtidigt ovetande om hur berättelsen kommer att fortlöpa och hur allt hänger ihop. Jag undrar ibland om det kommer att bli något slut på boken. Det känns som att de här nedslagen där Daniel, Claudette eller någon annan berättar aldrig kommer att ta slut. Samtidigt är jag fullt nöjd med att få stanna i deras liv och få dessa små historier berättade för mig. Det gör hon så bra O´Farrell. Hon är enastående att hitta på händelser, människor och att beskriva dem.

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar