lördag 2 september 2017

Chocken efter fallet av Nathan Filer

Vad formar en människa? Varför blir hon som hon blir. Matt är ett ängsligt barn redan från starten. Tar åt sig. Hans storerbror Simon har downs syndrom. På en semester på en camping när Matt är nio år händer det många avgörande saker. Matt ramlar och slår sig när han här på ett ställe där han inte får vara. Hans bror bär honom tillbaka till mamma och pappa. De är jättearga. Mamma är långsint något Matt känner av. Någon dag senare blir Matt utskälld av en flicka som spionerar på honom. Ytterligare någon dag senare är storebror död. Vad hände? Vems är felet. 

Efter det blir livet ännu konstigare för Matt. Han förstår aldrig varför. Ett tu tre har han hemundervisning, mamma släpar med honom till läkaren stup i kvarten. Matt tycker att mamma mest är konstigt. I nutid sitter han på en psykiatrisk klinik och skriver sin minnesbilder. Är det för att får ordning på sina minnen? För att inte glömma Simon? För att förstå eller bara för att skriva. Men vad gör han på en psykiatrisk klinik bara 19 år. Varför är han som han är? Vem är det mest synd om? Det handlar även om en familjs sorgearbete. Om att förstå vad som hänt. 

Jag ömkar med alla när jag läser men ibland blir jag bara förvirrad och undrar varför jag läser vidare. Det är lite virrigt. Jag är lite osäker på i vilken ordning saker skett. Men det är också väldigt fascinerande och känslosamt. Jag fortsätter för något fänglsar mig i berättelsen. Beskrivningen av hur en människa med psykisk sjukdom kan känna det. På slutet trillar tårarna. Det påminner mig om när jag läste Torey Haydens böcker för länge sedan. Om kvinnan som hjälpte barn som var inneslutna i sig själva. Detta är Nathan Filers debutroman och han gör det bra.

/Liselott

Beställ boken på bibliotekets hemsida. Den finns även att läsa direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar