lördag 25 november 2017

Dösdömd av Sharon Bolton

En luftballong far över nationalparken Northumberland. 13 passagerare spanar på natur, ruiner och djur. Plötsligt ser de en springande kvinna, en man följer efter och snart ligger kvinnan livlös. Mannen inser att han har 13 vittnen. Kan har göra sig av med dem? Så klart han kan! Han höjer geväret mot axeln, skottet avlossas och panik utbryter i luftballongen. Luftballongen fortsätter sin stilla färd. Mannen följer efter. Ska de ombord komma undan? 

När jag först läser om boken verkar det som att den bara ska utspela sig i luftballongen och naturreservatet. Kan hon verkligen bygga en hel berättelse på det tänker jag. Kan det vara något att läsa? Men det är ju en av mina favoritförfattare så jag börjar läsa och så klart lyckas hon igen! Kollrar bort mig fullständigt i denna katt- och råttalek med mannen och hans byte i fokus. Spännande är den och väldigt svår att sluta läsa! Och nej, den utspelar sig inte bara i nationalparken - så mycket kan jag väl avslöja...

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar