onsdag 1 november 2017

Om jag försvann av Meg Rosoff och Guldgossar av Sonya Hartnett


Under hösten har jag läst två romaner som båda är skrivna av författare som fått ALMA-priset (till minne av Astrid Lindgren). Böcker som klassas till att passa för vuxna eller barn enligt bibliotekets klassifikationssystem men som egentligen är så kallade allåldersböcker. Men jag tycker båda författarna och speciellt dessa böcker kräver sin läsare eller i alla fall någon att prata med boken om efteråt för det är inga enkla ämnen som tas upp.

Böckerna jag läst är Guldgossar av Sonya Hartnett och Om jag försvann av Meg Rosoff. I båda böckerna handlar det bland annat om barn som genomskådar de vuxna. Från att lita på, tro gott om och älska sin föräldrar så ser de deras fel och brister, blir svikna, står emot och utvecklas. Jag våndas och ryser när jag läser. Av en händelse är huvudpersonerna i båda böckerna 12 år. 

Om jag försvann handlar om Mila och hennes pappa som ska hälsa på pappans vän Matthew i USA. Men strax innan de ska åka från England till USA försvinner Matthew, utan ett ord, utan ett spår. Mila och hennes pappa åker ändå. Matthew vet ju att de ska komma, han är säkert tillbaka när hans gäster kommer fram resonerar de. Men det är han inte. Ett svagt spår leder till en stuga dit Matthew brukar åka. Mila och hennes pappa packar in sig i en bil och börjar köra. En resa som inte bara tar dem flera mil på vägarna utan också blir en inre resa för Mila och en resa med många avslöjanden… 
Mila är en fascinerande tjej. En iakttagare som ser detaljer, människor och mönster och som drar slutsatser av det. Detaljer som gör att hon kan se det människor tror de att de döljer. Redan när de anländer till Matthews hus ser hon detaljer som avslöjar att det inte är något lyckligt hem. En riktigt bra bok. 

Guldgossar var jobbigare att läsa, taggig och smärtsam. Jag tror redan i början i boken att något ska hända men är det negativt, positivt, farligt? En spänningskänsla som håller i sig boken igenom. Colt och hans familj flyttar till ett nytt bostadsområde. En ganska fattigt sådant men Colts familj är inte fattiga, hans pappa jobbar som tandläkare och till skillnad från övriga familjer i området är deras hem fyllt av dyra leksaker. Varför flyttar de hit tänker jag… En situation precis när de flyttat in gör att Colt börjar se sin pappa på ett annat sätt, genomskådar honom. Han söker stöd hos sin mamma – hon bara slätar över. 
I samma område bor Freya, även hon står på gränsen till vuxenvärlden och ser bland annat sina föräldrar och deras avsky mot varandra. Varför lever de ihop överhuvudtaget? Hon söker stöd och finner det hos Colts pappa… 
Solen bränner, cyklarna rullar över asfalten och spelet mellan barnen i området och relationerna mot de vuxna fyller sida efter sida och jag har svårt att sluta läsa.

/Liselott



Beställ Guldgossar på bibliotekets hemsida. Finns även att läsa direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar