lördag 23 december 2017

Edenbrooke av Julianne Donaldson

Jag måste ju erkänna att jag har en förkärlek för historiska kärleksromaner. Inte hela tiden men lite då och då. 1800-talet är nog favorittiden oberoende om man följer fint eller vanligt folk.  Jane Austens böcker har jag läst några gånger och filmatiseringarna ser jag lite då och då. Bäst är när författaren får mig att skratta också. Julianne Donaldson lyckas få mig att skratta högt flera gånger men också att fälla en och annan tår. Hennes berättelse har de traditionella ingredienserna oskuldsfulla flickor, världsvana, snygga och rika herrar, en och annan lycksökare, intriganta kvinnliga konkurrenter, lite dramatik och spänning. 

Vi följer Marianne som sedan hennes mor dog bor hos sin mormor. Hon längtar hela tiden tillbaka till huset på landet där de bodde tidigare, efter sin far (som rest till Frankrike för att sörja) och sin tvillingsyster Cecily. Nu får hon chansen att besöka en av mammans väninnor (Lady Caroline) på landet och bo i herrgården Edenbrooke och hennes syster ska också dit. Så klart är systrarna varandras motsatser. Cecily utåtriktad, vacker och vet precis vilken man hon ska snärja och gifta sig med. Marianne är mer tillbakadragen men älskar att vara ute, rida och måla. Marianne anländer till Edenbrooke en vecka före Cecily och resan dit är både dramatisk och (för mig som läsare) humoristisk. Marianne har nämligen en tendens att trassla till det för sig. Snart lär hon känna Lady Carolines ene son Philip och tror det eller ej, jag hör ljuv musik i bakgrunden… Men när hennes syster anländer förändras allt!

/Liselott

Reservera boken på bibliotekets webbsida. Så här dagen innan julafton får jag ju tipsa om en bok som även kan lånas som e-bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar