onsdag 20 december 2017

Sommaren, syster av Jerker Virdborg


Jag vet inte vad jag väntat mig. Men det jag fick var en framtidsdystopi placerad i den svenska våren och sommaren. Två syskon lämnar den grupp de tillhört en tid. Flyr ut i skogen, troligen jagade, håller sig gömda, förflyttar sig varje dag. Allt de har med sig är det de på kort tid hade möjlighet att plocka till sig och som de orkar bära. På detta ska de överleva. Men vad händer när maten tar slut? Sakta berättas historien om Anna och Erik och den situation de är i. Lite undan för undan anar jag vad som hänt i det framtida Sverige som beskrivs.  Milis finns, som det känns, överallt men vad har de för syfte? Vilka kan man lita på, vilka hjälper en att överleva och vilka ska man hålla sig undan? 

Den vandring de påbörjat förväntar sig Erik ha ett mål, men hans syster säger inget och han frågar inte. De går och hanterar de situationer de hamnar i en efter en. Det är spännande och tankeväckande. Anna är den som har bäst förutsättningar för att klara sig. Specialutbildad inom militären och har varit ute på uppdrag förr. Erik däremot är inte som andra, han behöver tas om hand. Jag får inget riktigt grepp om honom. Men bland annat verkar han ha svårt att ta egna initiativ och har aldrig lärt sig självförsvar. Men hon lämnar inte sin bror när det blir nödvändigt att fly.

Detta var en häftig bok. Den fångade mig i sitt grepp med en gång. Den natur och värld som jag känner till dragen till sin spets. En berättelse som fick mig att fundera över hur jag skulle klara mig om det hände något. En som ger perspektiv till vad flyktingarna som kommit hit kan ha varit med om. Ibland blir inte saker verkliga förrän de placeras i ens eget sammanhang, inom sin egen referensram. Läs den!

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar