lördag 17 februari 2018

En ljusets lek av Louise Penny

Först funderade jag över om jag skulle tipsa om ännu en av Louise Pennys böcker. För alla handlar de om Kommissarie Gamache och invånarna i den lilla byn Three pines (som inte finns med på några kartor och är i princip omöjlig att hitta till). Men när jag läst denna senaste insåg jag att jag bara måste. För även om jag stött på Gamache, Peter, Clara, Oliver och Gabri fler gånger så lyckas Louise Penny fördjupa deras porträtt för varje bok. 
Här finns många personligheter att glädjas åt. Jag lär känna dem lite mer och får reda på några fler hemligheter…

Gamache och hans närmaste kollega har varit svårt skadade efter ett tillslag men de har båda repat sig så pass mycket att de kan arbeta. Men vad tänker de och känner innerst inne? Det är det ena tema i berättelsen. I övrigt är det denna gång konstnärerna Peter och Clara som är i fokus.  Clara som ska hålla sin första egna utställning – hon är skräckslagen. Hennes man håller god min men han är avundsjuk! Det är ju han som ska upptäckas, han som är bäst av de två. När Clara morgonen efter ska läsa kritikernas ord om utställning blir hon hindrad – en kvinna hittas mördad i hennes och Peters trädgård! 

Så tar pusslandet vid. Vem är hon? Vem mördade henne och varför? Det är stort nöje att vända blad på blad, får vara en del av bybornas liv och ta del av berättelsen. Samtidigt lyckas författarinnan i all sin enkelhet få till ett djup och ge mig något att tänka på. Detta är en serie som jag är starkt lockad av att läsa igen från allra första boken till denna sjunde. Hoppas du också gillar den!


/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar