onsdag 7 februari 2018

Svallvågor av Amanda Jennings

Innan jul hittade jag den här boken bland våra nyinköpta böcker. Verkade spännande så jag lånade hem den. Den handlar om en kvinna, Bella, som upptäcker att hela hennes liv är byggt på lögner. Bella börjar även ifrågasätta sin och makens förhållande. För att komma till rätta med sitt liv och ta reda på sanningen lämnar Bella allt bakom sig. Hon tar ut pengar på hennes och makens bankkonto och reser till en liten ort vid havet. Hon säger ingenting till sin man. Här söker hon sina rötter för att förstå vem hon är och det blir möten som ruskar om hennes liv och andras.

Den beskrivs som psykologisk spänningsroman. Men den var mer krypande än jag trodde. Främst är det två kvinnor i huvudrollerna Bella och Dawn. Det är nästan lite obehagligt att läsa om hur de två kvinnorna det handlar om agerar på olika situationer och gentemot varandra. De är två kvinnor som möts utifrån väldigt olika förutsättningar. Vem gör och har rätt eller fel? Händelserna i berättelsen sätter huvudpersonernas liv i nya perspektiv och det händer flera gånger. 

Ibland kryper berättelsen inpå mig på ett otäckt sätt. Två kvinnor med så olika perspektiv och förutsättningar inför livet det lever och hur de vill leva. Men sedan faktiskt väljer utifrån andra premisser. Dessutom tycker jag att den handlar om vem som har övertaget i en relation. Är det den med pengar, utbildning, trygghet, anpassningsförmåga, den som sätter andras liv framför sitt eget? Likaså handlar det om hur detta övertag skiftar både snabbt och långsamt. Från att ha handlat mest om Bella blir jag mer och mer nyfiken på Dawn. Jag tycker gott hon kunde fått lite mer plats i berättelsen. 

Sammantaget en mycket mångbottnad spänningsroman som även kom att handla om relationer och perspektiv. Här sätts nya och gamla relationer på prov och styrkor och svagheter avslöjas. Hoppas fler av hennes böcker översätts till svenska…
/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar