onsdag 18 juli 2018

Bakom hennes ögon av Sarah Pinborough

Åh vad jag njöt när jag kom till sista sidorna i denna spänningsroman. Jag hade blivit totalt bortkollrad. Härligt med en författare som kan överraska!

Den började väldigt mystiskt och så klart med att någon gjort något…  Sedan ett äkta par (Adele och David) som till synes har ett perfekt liv men där allt verkar vara i spillror. Till och med den nystart som flytten skulle innebära för Adele och David är i gungning…

Adele är en av de personer vi följer i boken, den andra är Louise. En ensamstående mamma som äntligen träffat någon att bli kär i. En underbar man som visar sig vara hennes nye chef och gift, David! När hon dessutom blir vän med hans fru blir livet inte lätt. För Adele ger en helt annan bild av David än Louise själv fått. Vad är sant? Är han så kontrollerande som Adele säger? Men varför? Samtidigt vet vi läsare att det inte var en slump att Louise och Adele träffades… 

Men här finns fler trådar i berättelsen som gör den helt underbar att läsa. Jag gillar Louise och hoppas allt ska gå vägen för henne, samtidigt klurar jag över David och Adele, deras relation och vilka de egentligen är. Vad har de gjort? Vad är det för hemligheter de döljer? Uppenbarligen har de hållhakar på varandra. Nu när jag skriver det här blogginlägget och börjar läsa lite i boken är jag så sugen på att läsa hela igen! Bara för att följa de vindlande trådarna som binder ihop den och se vilka ledtrådar jag missat som visar på det oväntade slutet…

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar