lördag 21 juli 2018

Ester Karlsson med K av Christina Olséni & Micki Hansen

Jag har inte läst något av Olséni & Hansen men har hört mycket positivt om serien Mord i Falsterbo. Till min förtret var Badhytten (första delen i serien) utlånad och även om de är fristående så vill jag läsa dem i ordning. Därför tog jag istället mig an Ester Karlsson med K. Jag blev inte besviken. Ester och hennes kexätande kakadua Roland klev rakt in mitt hjärta och fastnade ordentligt.

Ester bor som sagt ensam med sin kakaduan i en fin bostad där hon trivs. Hon saknar sin man, men hon åker och besöker hans gravsten ofta och uppdaterar honom läget. Dessutom bor hennes syster med sin man i våningen under Esters, så hon får fikasällskap regelbundet.

Helt plötsligt händer något som kommer att väcka hyresgästerna i bostadsrättsföreningen Lärkan ur den annars så lugna tillvaron. Lärkans vaktmästare hittas död på vinden och det är Ester och Esters granne Maja som gör upptäckten. Det är då Ester upptäcker att hon inte alls var nöjd med lugnet och snarare lever upp ordentligt under mordutredningen. Hon blir till och med så ivrig att hon väljer att starta sin egen mordutredning. Kan en 78-årig dam göra det hela bättre än poliserna? Själv är hon övertygad om det.

Det här är verkligen vad man hade kunnat kalla en feelgood-deckare. Karaktärerna är mysiga och underhållande. Det horribla mordet, vaktmästaren hade fått en skruvmejsel inkörd i hjärtat, överskuggas av komiken – på ett positivt sätt. Även om jag nyfiken väntade på vem av hyresgästerna som var mördaren, måste jag erkänna att jag var jag mer nyfiken på vad som skulle hända Ester… och kakaduan Roland naturligtvis.

/Veronica


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar