lördag 5 juni 2021

"Vänligheten" av John Ajvide Lindqvist

I Vänligheten får vi följa sex personer i 30 årsåldern i Norrtälje. Det är en omaka grupp människor som vi får följa när de lär känna varandra i boken. Max, Johan, Marko och Maria har växt upp tillsammans och lär liksom känna varandra på nytt. Siw och Anna har hållt ihop sen skolåren och lär känna de andra fyra för första gången, medan de spelar Pokémon Go och minigolf.

Samtidigt har en klargul container dykt upp i hamnen. En morgon stod den bara där och ingen vet var den kommer ifrån eller hur den kommit dit. Containern finns hela tiden där i periferin, men det är inte den som är i berättelsens fokus som man skulle kunna tro. I stället ligger fokusen på just våra sex vänner, deras liv, deras relationer till varandra och deras tankar och funderingar på vad containern kan innehålla.

Det finns övernaturliga inslag i boken, men det övernaturliga är inte heller det mest framträdande, även om det spelar en väldigt stor roll. Jag vill inte säga att detta är en skräckbok, för det är det inte. Den är väldigt spännande, men blir aldrig riktigt otäck. Jag tyckte väldigt mycket om den, och kände att jag lärde känna karaktärerna och skulle vilja fortsätta följa dem genom deras liv även efter att vi fått reda på vad containern innehöll och balansen blev återställd. Ska jag säga något negativt om boken, vilket jag kanske inte ska så här i ett boktips, så skulle det vara att boken slutar lite väl abrupt. Hipp happ, så har vi löst problemet, åter till vardagen. Det var lite synd, men tog samtidigt inte bort från upplevelsen av boken som helhet.

Jag lyssnade på Vänligheten som e-ljubok på Biblio. Boken lästes upp av Johan Ajvide Lindqvist och det var en väldigt trevlig inläsning. Har du funderat på att läsa något av honom men känt att du kanske inte riktigt vågar så tycker jag absolut att du ska testa denna.

/Caroline

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar