onsdag 17 november 2021

Offermakaren av Vivica Sten

Vivica Sten skulle egentligen fortsätta med nästa del i Morden i Sandhamn men istället blev det ändrande planer och hon kom ut med en helt ny deckarserie! Jag blev direkt nyfiken och bestämde mig för att läsa denna. Långt ifrån ljumma sommarkvällar och skärgårdsmiljö möter vi snövallar, bitande kyla och ett mord som skakar om ett samhälle.

Vår berättelse utspelar sig i snötäckta Åre där skidsäsongen just har börjat. Men just den här morgonen hittas ett lik bland liftarna. Kroppen är sedan länge stelfrusen och det pekar allt mer mot att det här inte är en tragisk olyckshändelse, utan snarare ett mord.

Vi får kort efter upptäckandet bekanta oss med Hanna Ahlander som kommer till Åre för att finna en fristad. Efter att hon tog ställning och sa ifrån på Citypolisen i Stockholm blev hon uppsagd från sin tjänst. Nu befinner hon sig i sin systers stora hus för att försöka bygga upp sitt självförtroende efter allt som har hänt. Det är då hon först hör talas om försvinnandet av en tonårsflicka vid namn Amanda och hur hennes försvinnande väcker stort engagemang i bygden. Dessutom får Hanna reda på att Årepolisen är underbemannade, kan detta vara början till att hon hittar tillbaka som polis? Eller är det för mycket att hoppas på efter vad som hände i Stockholm?

Den nya chefen ser Hannas kapacitet och hon tilldelas tjänsten, i samma veva träffa hon sin nya kollega Daniel Lindskog. Han är precis nybliven pappa och är praktisk taget uppvuxen i Åre. Men trots engagemanget från samhället och Hanna och Daniels erfarenheter som poliser har de en stor fiende, nämligen kylan. Att leta efter en person under sommaren är tufft, men medan snön yr är det en fasansfull mardröm. Om de ska kunna hitta Amanda samtidigt som temperaturen sjunker måste de tävla mot klockan och hur många måste offras innan sanningen kommer fram?

Den här stod högt på min läslista bland deckare och jag kan säga att den till och med övergick mina förväntningar. Hade jag väl börjat med att läsa ett kapitel var jag nästan tvungen att läsa lite till in på nästa. Det slutade med att jag sträckläste sista biten och att det även kom fram en tår. Från att har läst några av hennes tidigare böcker och hoppat vidare till denna, märkte jag att hennes skrivsätt var detsamma men att det hade utvecklats. Jag uppskattar alltid när man kan märka att författare har gjort efterforskningar kring området och får in det naturligt i berättelsen.

Det händer att jag fortfarande tänker på den här och nu har nästa del getts ut! Perfekt att mysa ner under en varm filt under sena kvällar med något gott att dricka.

/Emma        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar